Piszkos csapat

Egy sikersorozat készítői ugrottak neki, aztán mi lett belőle?

A sorozat magyar címe Piszkos csapat, angolul Breakout Kings. Valószínűleg sokan nem is hallottak róla. Amennyiben azt mondanám, hogy volt egy sorozat, melynek a címe a Szökés vagyis a Prison Break volt, akkor azt talán sok embernek ismerősebb lenne. A két sorozat készítői között van átfedés, nem is kicsi.

Szökés lezárása után döntött úgy az alkotók egy része, hogy folytatja egy másik cím alatt. Amíg az első sorozatban a rabok a börtönből szöktek el, addig ebben a sorozatban a rabok a szökevények elfogásában működtek közre. Valahol azt is éreztem a sorozatban, hogy a 80-as években hatalmas sikere lett volna, de ez a 2010-es évek elején valamiért nem tudott akkorát szólni. 

break1.jpg

Nem a vizuális élmény az, amivel az alkotók elkényeztetik a nézőket
(kép innen: IMDb)

Sőt, a sorozat mögött Nick Santora (1970) áll, aki a Prison Break mellett még jó pár nézhető sorozatot hozott össze. Bár az összeset nem láttam, de a többségét igen, így írhatok olyasmit, hogy tudja mitől jó egy sorozat. A bukás ez esetben azért is meglepő, mert a készítői gárda teljes egésze egy összeszokott csapat, akik előtte és azóta is ontják magukból a nézhető és a jó sorozatokat.

A jó dolgok

A sorozatban olyan szereplőgárda került bevetésre, ami önmagában is sikert kellett volna hozzon. Rengeteg rutinos sorozatszínészről van szó, akik ráadásul megszokták egymással a munkát. Minden egyes színész kivétel nélkül már a sorozat készítése előtt bebizonyította, hogy képes hitelesen játszani a rá szabott karaktereket. Alapvetően ebben a sorozatban is mindent megtettek, ez kétségtelen.

A sorozat másik nagy előnye, hogy 90-95 százalékban jó a ritmusa. Nincs időhúzás, nem az epizód végére pörögnek fel az események. A készítők egy könnyen fogyasztható, nem túl mély, de éppen ezért pihentető valamit szerkesztettek össze a nézőknek. Tipikusan az, ami egy fárasztóm nehéz nap végén tisztára tudja mosni az ember agyát.

Az is szimpatikus a sorozatban, hogy az unalomig használt sablonos elemeket megpróbálták átértelmezni és ez sokszor sikerült, bár ebben van némi hiányosság. Például az ilyen sorozatokban mindig van egy a csapatot segítő számítógépes ember, aki egy irodában ücsörögve talál mindenre megoldást. Ezt a karaktert itt végre egy hiteles személyiségként rakták össze, aki nem egy infantilis és harsány alak.

A gyengeségekről

A sorozat amúgy nézhető kategóriában helyezhető el, de a tévé nem hiába nem rendelte meg a folytatást. Érezhetően az alkotók nem is számítottak a lemondásra, tehát ők sem vették észre azt, hogy valami rosszul sikerült. Ezzel kapcsolatban a nézőben felmerül valami, amit megválaszolok az interjúkból, de mindenki nyugodjon le, ez nem spoiler.

Tehát a sorozat utolsó epizódjának a végén felmerül a nézőben, hogy "mi volt a válaszuk?" - nos a soha el nem készült új évad első epizódjából megtudtuk volna, hogy ez egy "igen" lett volna. Utána ugyanezekkel a színészekkel és karakterekkel vitték volna tovább a történetet, nem változtatva a lényegen. 

Talán tévedek, de a sorozat gyengesége a karakterek némelyikének a kitalálásában volt. Például az egyik üldöző szerepét  Malcolm Goodwin (1982) alakította. Róla az első pillanatban megtudjuk, hogy egy befolyásos gengszter, aztán nem derül ki az a sajátos tudás vagy képesség, amiért helyet kapott a csapatban. Mármint értem, hogy személyes ismeretségei vannak, de az elfogásban ez nem kap annyira komoly szerepet. Azt ne felejtsük el, hogy a film témája a szökevények gyors elfogása, amelyben a gyorsaságon van a hangsúly. Szóval mitől is lenne ő jó ember a gyors elfogásban? Talán másnak összeállt a kép, nekem sajnos nem.

A gyengén kitalált karakterek között van Jimmi Simpson (1975), ő játszaná el ugye a zsenit. Amíg a számítógépes embert ügyesen megszabadították az idióta klíséktől, nála ezt elmulasztották. A kitalált háttértörténet szerint olyannak kellene lennie, aki nagyon jól tudja kezelni az embereket, ráadásul elég sokszor ezt sugallja is a sorozat. Mégis, a személyes kapcsolataiban ez nem köszön vissza, hanem kapunk egy alaposan elhasznált sablonos szereplőt, aki inkább egy idiótára hasonlít, mintsem egy nagyon okos emberre.

Mi volt a baj?

A sorozat azonban nem ezért nem működött. Az pedig, hogy valami nem működött, a nézettségi adatok zuhanása is jelezte. Amikor a sorozat elindult. 2,8 millióan nézték meg. A második évadra 2,12 milliót tartottak meg belőle, de a végén már 1,33 millióra esett vissza a nézőszám. Ez nagyjából azt jelenti, hogy minden második nézőt elvesztettek. Érdemes megjegyezni, hogy Nick Santora a mérési módszerben találta meg a hibát és nem vette észre a problémákat. Akkoriban kezdett a sorozatnézés a netre vándorolni, ezért nem akarta elhinni, hogy ez az alkotása döcög, pedig tényleg érezni rajta valami furcsát. Mi lehetett ez?

Az egyik ilyen lehetett szerintem, hogy az egyes epizódok nem rosszak, nem unalmasak, de ugyanilyen mértékben nem jók és nem izgalmasak. Egy jól legyártott, de középszerű epizódok gyűjteménye. Kikapcsol, szórakoztat, de nem ad olyan élményt, ami miatt az ember szeretné látni a következő részeket. Például a képi világra nem figyeltek. Nem vonja el a figyelmet a képi világ silánysága, de nagyon leszegényített a vizuális élmény.

Szerintem nagyon komoly hiba volt a zseni, vagyis Jimmi Simpson karakterét ilyen sablonosra megírni. Miközben az "informatikus" személyiségét jobban kitalálták, amint az megszokott volt, nála a rengeteg ellentmondás már szinte zavaró volt. Ő egyébként a Kártyavár c. sorozatban is megjelent egy hasonló szerepben és teljesen jól ki volt dolgozva, tehát szerintem az alkotók mulasztottak.

Ezeket összesítve is érzem, hogy a sorozat valamiért nem tud jó lenni. Igazat megvallva évek óta agyalok az okokon, de nem találom. Amennyiben valakinek van rá megoldása, szívesen elolvasom.

Címkék: amerikai akció 2025